Między tradycją a nowoczesnością. Architektura nowego gmachu Gimnazjum św. Elżbiety we Wrocławiu

Plik Opis Rozmiar pliku Pobrania
pdf sobotka_70_2015_1_21-42 PDF
502 kB 91
Agnieszka 
Gryglewska
Między tradycją a nowoczesnością. Architektura nowego gmachu Gimnazjum św. Elżbiety we Wrocławiu
[Między tradycją a nowoczesnością. Architektura nowego gmachu Gimnazjum św. Elżbiety we Wrocławiu]
[Between tradition and modernity. Architecture of the saint Elisabeth gymnasium building in Wroclaw]
s. 21-42; pp. 21-42
Summary p. 41; Zusamennfassung p. 42
Słowa kluczowe: architektura , gimnazjum św. Elżbiety , szkoła , Wrocław
Abstrakt

Autorka szczegółowo analizuje architekturę nowego budynku gimnazjum św. Elżbiety we Wrocławiu (róg ulic J.W. Dawida i Joannitów, dawniej Arletius i Malteserstraße). Pierwotna szkoła, powstała jako parafialna w 1293 r., od 1562 r. gimnazjum ewangelickie, była położona „w cieniu kościoła św. Elżbiety”. Na obecne miejsce została przeniesona w 1903 r. Nowy budynek szkoły został zaprojektowany przez architektów Karla Klimma i Richarda Plüddemann. Zbudowano go latach 1901–1903, a znacząco przebudowano w latach 1913–1914 i 1919–1921.
Pod względem dekoracji architektonicznej, wystroju malarskiego i rzeźbiarskiego oraz ikonografii budynek ten jest uznawany za jeden z najlepszych przykładów wrocławskiej szkoły architektury „szkolnej” z około 1900 roku. Jego dekoracja nawiązuje do grecko-rzymskiej – jej symboliki, filozofii, form architektonicznych oraz do śródziemnomorskiej flory. Jego architektura była głęboko zakorzeniona w tradycji, łącząc formy charakterystyczne dla przełomu wieków XX i XXI z motywami tradycyjnymi, co było charakterystyczne dla architektury Wrocławia w tym okresie, wyróżniając ją na tle powszechnego w Europie buntu przeciw tradycjom antycznym połączonemu z poszukiwaniem nowych koncepcji.
Budynek przetrwał II wojnę światową, choć w 1941 r. powstał w nim szpital polowy (Lazaretto), Obecnie należy do Uniwersytetu Wrocławskiego (mieszczą się w nim Instytuty Pedagogiki i Psychologii).

135 Total Views 2 Views Today